Utvalget av hydrogenbiler i Norge dobles

LANSERES: Toyota slipper sin hydrogenbil Mirai på det norske markedet. Først i et begrenset opplag.

LANSERES: Toyota slipper sin hydrogenbil Mirai på det norske markedet. Først i et begrenset opplag. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Når Toyota nå lanserer Mirai i det norske markedet, er det for å få fart på hydrogenutbyggingen.

DEL

– Det er en viktig milepæl for oss å levere nullutslippsbilen Mirai til kunder i Norge. Vi tror dette er starten på noe stort, og vi mener at denne teknologien vil spille en viktig rolle for å erstatte fossildrevne biler i fremtiden, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge, i en melding.

Mirai ble sluppet på hjemmemarkedet i Japan sent i 2014, sommeren etter i California, og på høsten i fjor i noen få europeiske land.

Fra før av finnes det én annen modell på det norske markedet som går på hydrogen, Hyundai ix35.

Morten Brusletto, PR-sjef hos den norske Hyundai-importøren, sier de opplever stor interesse rundt denne bilen.

– Både fra presse og «mannen i gata». Nå gleder vi oss til det kommer flere stasjoner i full drift.

LES OGSÅ: Så mykje ville Statoil ha spart på å bygga hydrogenfabrikk på Mongstad

20 i Norge

I løpet av årets to første måneder ble det registrert to nye ix35 med hydrogendrift i Norge, og ni i hele fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Totalt skal det være rundt 20 hydrogenbiler i Norge.

EN AV TO: Hyundai ix 35 er den andre hydrogenbilen som er tilgjengelig i Norge.

EN AV TO: Hyundai ix 35 er den andre hydrogenbilen som er tilgjengelig i Norge. Foto:

Honda har også en hydrogenbil, Clarity, men den vil ikke komme på det norske markedet med det første.

– For Norges del tror jeg det tar noen år før vi ser Clarity for salg, sier Tom Gullkrona Skoglund, PR-sjef hos den norske importøren.

Det finnes noen få av bilen i Europa, som del av HyFive-programmet, der flere produsenter har bidratt med biler for å teste ut hydrogendrift. Dette skal foregå til høsten 2017, deretter skal man foreta en evaluering.

Toyota i Norge sier at de har hatt ett eksemplar av Mirai på veien siden januar, og at den håndterer norsk kulde uten problemer.

LES OGSÅ: MF «Ole Bull» vil spela på fleire strengar

Mangel på fyllestasjoner

– Kupeen blir svært fort varm, siden prosessen i brenselcellen avgir noe varme som vi kan utnytte i varmeapparatet, uten at dette medfører noe særlig reduksjon av rekkevidden. I praksis viser det seg at vi kan oppnå en rekkevidde mellom hver fylling på cirka 40 mil på vinterstid, mens typegodkjent rekkevidde er 55 mil i henhold til NEDC-syklusen i EU, sier Olsen.

Problemet med hydrogenbiler i Norge er mangelen på fyllestasjoner. Per i dag er det fem stykker, og de er i hovedsak i Oslo-området. HYOP og Uno-X har planer om mer enn 20 stasjoner. Det er ventet at de starter med utrullingen av disse i år.

HYOP drifter i dag stasjoner på Økern, Gaustad, Gardermoen og Herøya. De planlegger en ny stasjon på Høvik, men vet ikke når byggeprosessen starter.

LENGE SIDEN: Daværende konsernsjef i Hydro, Eivind Reiten, åpner hydrogenstasjonen på Herøya i 2007. Den står der fortsatt, og er i dag en av fem slike stasjoner i Norge.

LENGE SIDEN: Daværende konsernsjef i Hydro, Eivind Reiten, åpner hydrogenstasjonen på Herøya i 2007. Den står der fortsatt, og er i dag en av fem slike stasjoner i Norge. Foto:

– Dessverre er det ikke noe byggevirksomhet ennå. Vi er i prosess med kommunen og regner med å være ferdig med det ganske snart. Siden dette ikke er en A4-sak, vil de ikke si noe om når vi får endelig svar, sier Ulf Hafseld i HYOP.

LES OGSÅ: Greenstat vil ha gigantisk hydrogensatsing på Mongstad

Liten skala

– Vi lanserer Mirai nå fordi vi ser at biler på veiene er nødvendig for å bygge ut flere fyllestasjoner. Toyota Norge forventer at hydrogenstasjoner prioriteres i Nasjonal transportplan 2018-2029, og at Enova får tildelt midler til å støtte opp under utbyggingen av et nasjonalt nettverk av hydrogenstasjoner, sier Olsen.

Foreløpig bygges Mirai i svært liten skala, og planen er at Norge får 10 stykker i år. Prisen blir på 609.500. Hyundai ix35 koster 500.000 kroner.

Motoren i Mirai er på 154 hestekrefter og har et dreiemoment på 335 newtonmeter. De to tankene skal til sammen romme 122,4 liter, tilsvarende fem kilo hydrogen. Det skal ta mellom tre og fem minutter å fylle den opp.

LES OGSÅ: Meiner Ampere må bli nasjonal ferjestandard

Artikkeltags