(Avisa Valdres): I korte trekk handler kanalen i hovedsak om Farming Simulator 2019. Egentlig håpet han på kanskje 2-300 abonnenter, men syntes selv det var et hårete mål. Tre år og 7.680 abonnenter senere, har kanalen vokst seg ut av sine opprinnelige proporsjoner.

– Jeg startet kanalen alene da jeg hadde mye tid til overs, og så synes jeg det er ganske moro med PC da. Jeg fant ingen norske Youtubere som dekket behovet jeg selv ønsket, og etter utviklingen å dømme startet jeg på rett tidspunkt, forteller «Tor» som holder seg anonym som en gimmick til kanalen.

Når de 10.000 følgere, så avsløres identiteten til stemmene som har ledet alt fra 6 til 60-åringer gjennom timesvis med spill på Farming Simulator.

Utvidet «staben»

«Tor» forteller at Farming Simulator ikke bare er et spill, men en unik plattform å lære på. I simuleringsspillet skal du drifte en gård, styre økonomien - kanskje låne fra en bank og sørge for å betale tilbake dette -, sørge for at avlingene går som det skal, holde rent, stelle med dyrene og egentlig alt av gårdsdrift man finner i det virkelige liv. De blander i tillegg inn en god dose humor, slik at det er underholdende å se på.

Ettersom kanalen har vokst, ble timene færre og behovet for mer content helt opplagt. Nå er det «Tor» (37), «Kevin» (19) og «Akbar» (37) som styrer showet - i tillegg til to moderatorer på 14 og 15 som sørger for at stemningen i kommentarfeltene er god.

– Kevin ble jeg kjent med via nett etter at jeg begynte å streame. Akbar har jeg kjent i mange år, han er videograf med 20 års erfaring som hovedsakelig ble engasjert for å redigere videoer - som er veldig mye jobb.

Nå er alle tre involvert i selve spillingen og historieprogresjonen. Akkurat som en serie man slavisk følger på Netflix, kan man følge med på den virtuelle gårdsdriften som utvikler seg i takt med tiden og med hensyn til årstidsskifter. Tenk The Sims - bare langt mer realistisk.

Mye jobb

Timene som legges ned i uka har ikke «Tor» et eksakt tall på, men forteller at det var langt mer før de to andre ble engasjert i driften. Å drive en gamingkanal kanskje høres enkelt ut, der man bare filmer det man spiller - men «Tor» forteller om nøye planlegging. Tre dager i uka er satt av til innspilling. Den ukentlige direktestreamingen tar fort fire timer. I tillegg kommer selve videoredigeringen, og alle som har klippet en video vet at å klippe en times råmateriale fort tar fire-fem timer.

– Vi prøver alltid å fornye oss. Det brukes mye tid på å planlegge episoder, der vi involverer både skuespill og humor. Det kreves en del jobb for å få et godt endeprodukt.

Men i dag er sjeldent en kanal nok for å markedsføre seg.

– I tillegg har vi alt rundt, som sosiale medier - blant annet Tik Tok og Snapchat. Jeg prøver å være veldig aktiv på Snapchat, da jeg erfarer at det er en kanal som mange, spesielt unge, åpner seg opp på.

Han ville ikke kalle det direkte hobbypsykologi, men forteller at mange av følgerne som sliter med hvert sitt, trenger å høre et litt annet perspektiv på det de står oppi.

– Selv om det startet som en hobby, har jeg erfart at det er mange som binder seg opp. Det er i alle aldre, men kanskje spesielt unge som går igjennom noe vanskelig, som kanskje har lærings- eller språkvansker, som forteller at det å se videoene våre gjør dagen mye bedre.

Hardt ordskifte

«Tor»forteller at dagens ordskifte på nett blant de unge er meget hardt. Det har han sett blant annet på andre streams. Derfor er Games of Tor et nettfora der alle kan og skal bli hørt. Moderatorene siler ut unødvendige kommentarer.

– Det skal være en plass der alle kan ha en stemme, og vi jobber i mot mobbing. Det kan dukke opp noen ville kommentarer, så vi har meget oppegående moderatorer som sørger for at alt går fint for seg.

"Tor" forteller at han selv har en sønn, og forteller det ville vært svært kjipt om han kom hjem fra skolen og fortalte at han ble mobbet. Der hentes mye av motivasjonen for å skape et antimobbingsmiljø.

Frivillig og gavmildt

Videoene på kanalen har mellom 30-40.000 visninger. Det er kjent at å gjøre det godt på Youtube kan være en meget innbringende affære, men foreløpig er kanalen satt som en ikke inntektsgenererende kanal. Dette fordi det brått blir ytterligere administrativt arbeid når det skal tjenes penger. Hvorvidt de skal prøve å tjene noe, vil vurderes om de når milepælen 10.000 abonnenter. Men når det streames, da bidrar seerne fra egne lommebøker. Men ikke for å gi guttene noen ekstra kroner i lomma, og helt på frivillig basis.

– Alt vi får inn på streaming og andre ting går direkte til barnekreftforeningen. Vi ser at mange streamere tar betalt for å lese kommentarer fra seerne på skjermen, shoutouts og andre ting - men det driver ikke vi med. Vi har en greie med at alle skal bli hørt og inkludert.

Og det kan man trygt si at de har lykkes med. Som nevnt skal alle inkluderes og bli hørt - at kanalen gjøres til et produkt som også abonnentene kan utforme. Aldersspennet på seerne går fra de purunge, til de eldre.

– Det er til og med pensjonister som følger oss, og som har opprettet en egen gruppe på Facebook der de diskuterer spillet seg i mellom.

Fristed

Ettersom Farming Simulator er nettopp det - en gårdssimulator - kan «Tor» bekrefte at mange av følgerne deres har gårdsdrift som interesse og/eller levebrød i det virkelige liv.

– Jeg har inntrykk av at mange bruker det som en times avslapping. Til å bare sette seg foran PCen, slenge på headsettet og skravle med kompiser.

På Steam har spillet 19.624 anmeldelser og er vurdert med 9/10 stjerner. På Steamcharts oppdateres det på timen hvor mange som spiller spillet, og i april spilte i snitt 17.315 personer daglig - med en topp på 34.342. «Tor» tror han har truffet en behov og et marked med kanalen.

Også i Valdres forteller «Tor» at han har fått god hjelp.

– Vi er avhengige av ganske dyrt utstyr, og Elkjøp Leira har vært veldig behjelpelige der med gode priser. Også Net2You har støttet opp og gitt god dekning for det vi holder på med.

Ta en titt innom kanalen her.