Tankbåt og fregatt har kollidert

    BA sender direkte fra båt ved ulykkestedet.

    Åtte personer er lettere skadet. Det er ikke lenger fare for at fregatten skal synke.

    DEL

    (BA): SISTE: Like før klokken 0900 jobbes det med å tømme fregatten for vann for å få slept den bort.

    – Det jobbes med å stabilisere fartøyet og tømme den for vann for å få den vekk fra Stureterminalen. Det skal ikke lenger være fare for at den synker, men dette arbeidet vil pågå en god stund fremover. Det er stor skade på båten og den tar inn mye vann, sier varabrannsjef Frode Bødtker til BA.

    Fregatten KNM Helge Ingstad har en stor flenge i skroget og ligger inntil land i Nordre Sandvika, nord for Sture.

    – Vi gjør alt vi kan for å berge fartøyet, sier Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) ved 0800-tiden.

    Området rundt ulykkesstedet bærer preg av det som har skjedd. Det er en kraftig lukt av olje og det flyter gjenstander i sjøen som trolig stammer fra fregatten.

    Sikkerhetssone

    Redningsaksjonen er avsluttet, men det jobbes for å redde milliardbåten.

    Politiet har innført et ferdselsforbud i området på sjø, land og i luften. Grensen er 1500 meter på sjø og 1000 meter på land.

    – Det gjøres som et sikkerhetstiltak og er vanlig prosedyre ved slike hendelser. Vi er ikke sikker på hva som er om bord og tar alle forhold. Men det ligger ingen dramatikk i det, sier pressetalsmann Einar Knudsen ved Hovedredningssentralen Sør til BA.

    Dette er KNM «Helge Ingstad»

    KNM «Helge Ingstad» ble overlevert Sjøforsvaret høsten 2009, som den fjerde av fem fregatter som ble bygget i perioden 2006-11.

    Den er en del av den såkalte Nansenklassen som avløste de Osloklasse-freagttene fra 1960-tallet.

    Totalkostnaden på de fem fregattene, samt seks NH90-helikoptere er 21 milliarder kroner.

    Fartøyet er som som søsterskipene bygget og designet ved Navantia-verftet nordøst i Spania.

    Fregatten har en deplasement på 5290 tonn. Lengden er 134 meter, mens bredden er 16,8 meter. Lengden er omtrent den samme som de fleste av Hurtigrutens fartøy.

    Den er utstyrt med blant annet luftvernmissiler, torpedoer og sjømålsmissiler.

    I 2011 var «Helge Ingstad» involvert i en felles øvelse med den russiske marinen i Barentshavet, som en del av øvelsen Pomor. «Helge Ingstad seilte den sammen med den russiske destroyeren «Viseadmiral Kulakov».

    I november 2013 ledet «Helge Ingstad» redningsinnsatsen da det begynte å brenne om bord i fraktskipet «Britannia Seaways» i Nordsjøen.

    En måned senere reiste fregatten til Middelhavet for å bistå med destruering av syriske stridshoder. Den ble i Middelhavet gjennom vinteren, og havnet i en skuddveksling med radikale islamister i februar 2014.

    «Helge Ingstad» var en del av Nato-øvelsen Trident Junkture, som nettopp er blitt gjennomført i Norge.

    Equinor stenger ned Stureterminalen for å være på den sikre siden etter ulykken, opplyser selskapet i en pressemelding.

    Det er store mengder politipatruljer i området.

    – Vi har et ansvar for å ivareta de evakuerte og tar forhåndsregler for at ikke ytterligere skade skal skje på nærliggende anlegg, dersom noe uforutsett skal skje. Det er forskjellige remedier om bord, men det er ingenting som tyder på at det er eksplosjonsfare, sier operasjonsleder Dag Olav Sætre til BA.

    Saken fortsetter under bildet.

    Fregatten KNM Helge Ingstad havnet inntil land etter kollisjonen.

    Fregatten KNM Helge Ingstad havnet inntil land etter kollisjonen. Foto:

    Åtte skadet

    Fregatten var på retur fra NATO-øvelsen «Trident Juncture» da det kolliderte med råoljetankeren Sola TS utenfor Stureterminalen i Øygarden ved 0400-tiden natt til torsdag.

    Nøyaktig hva som forårsaket ulykken, er foreløpig ikke kjent, men Havarikommisjonen skal undersøke hendelsen.

    – Havarikommisjonen vil ha mannskap på stedet i løpet av dagen for å starte undersøkelsene, opplyses det i en pressemelding.

    BA sendte direkte fra ulykkesstedet:

      Det var 137 personer om bord på KNM Helge Ingstad, og åtte av disse som er lettere skadet etter kollisjonen.

      – De får alle behandling, sier Ivar Moen.

      Fregatten får stadig større slagside og tar inn mye vann, og nødetatene jobber ut ifra en fare for at skipet kan synke. Det forteller vaktkommandør Ole Jakob Hartvigsen ved 110-sentralen i Hordaland klokken 0650.

      Hovedredningssentralen det er et nærliggende scenario at fartøyet kan synke.  Det er opprettet en sikkerhetssone rundt det militære skipet.

      Saken fortsetter under bildet.

      Evakuert

      – Vi har kontakt med mannskapet som var om bord, og gjør det vi kan for å få detaljer om omfanget, sier vaktsjefen i Sjøforsvaret på Haakonsvern.

      Redningsleder ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge, Eirik Walle, forteller at KNM Helge Ingstad ligger med baugen opp på land, og at den blir holdt på plass ved hjelp av en taubåt.

      Fryktet at fregatten skal synke

      Ti av mannskapet på fregatten ble værende igjen på fregatten en stund, men de ble etter hvert evakuert også.

      – Alle er evakuert fra fregatten, bekrefter Hartvigsen på 110-sentralen.

      Hartvigsen på 110-sentralen forteller at et også skal ha vært en lekkasje på om lag 10.000 liter fuel fra fregatten.

      – Vi jobber i en egen gruppe med å begrense spredningen av dette, sier han.

      Det var HRS og politiet som koordinerte redningsaksjonen. To helikoptre og flere båter deltar. I det mannskapet var evakuert, tok forsvaret over ledelsen.

      – Det har nå gått til å være en bergingsaksjon ledet av Forsvaret. Mannskapet er av fartøyet og ivaretatt, og alle relevante militære kapasiteter sender til området for å bidra til å berge fregatten, sier obserstløytnant Ivar Moen som er talsmann for Forsvarets operative hovedkvarter.

      De evakuerte hentes i busser

      Det er sendt busser fra Haakonsvern som skal ta hånd om de evakuerte fra fregatten.

      – 127 personer ble evakuert fra fregatten i en slepebåt. Syv av disse er skadet i form av kuttskader og sjokk, ikke alvorlige skader, opplyser Rebnord.

      • Forsvaret har etablert pårørendetelefon: 800 87 650

      Tankskipet, som har 625.000 liter råolje om bord, ligger og avventer situasjonen et stykke unna redningsaksjonen.

      Alle 23 om bord på Sola TS skal være fysisk uskadd, og det skal verken være fare for lekkasje eller at tankeren skal synker.

      Råoljetankeren er registrert i Malta. Den ble bygget i 2017, er 250 meter lang og kom til Stureterminalen onsdag morgen

      Hendelsen er rapportert inn til Statens havarikommisjon. Øygarden kommune har satt ned en krisestab etter kollisjonen, ifølge  NRK.

      Området inn til Stureterminalen er sperret av, men de ansatte får lov til å gå inn.

      Området inn til Stureterminalen er sperret av, men de ansatte får lov til å gå inn. Foto:

      Artikkeltags