Stopper all bruk av helikoptertypen

Av , og
Artikkelen er over 3 år gammel

Luftfartstilsynet har basert på den siste rapporten besluttet å stoppe all bruk av H225.

DEL

Det opplyses i en pressemelding torsdag morgen, skriver BA.

– Flyforbudet gjelder fra 1. juni og gjelder nå også bruk av helikoptertypen til søk, redning (SAR) og medisinske oppdrag. Fra før er helikoptertypen tatt ut av ordinær tilbringertjeneste etter den tragiske ulykkken ved Turøy 29. april, heter det i pressemeldingen.

Havarikommisjonen mener de kan ha funnet årsaken til Turøy-ulykken. Det kommer frem i en foreløpig rapport fra Statens havarikommisjon for transport (SHT) som ble publisert onsdag kveld.

Et tretthetsbrudd i girboksen er trolig en faktor som forårsaket helikopterulykken ved Turøy.

– Dette er et signifikant funn, opplyser Havarikommisjonen til BA.

SHT anbefaler overfor EASA (European Aviation Safety Agency) at man setter i verk øyeblikkelige tiltak for å sørge for sikkerheten til helikoptre av typen Airbus H225.

– Foreløpige funn viser at det kan være tegn på tretthetsbrudd i giret, sier direktør William J. Bertheussen i Statens havarikommisjon for transport (SHT) til Aftenposten.

– Vi er i ganske sikre på at vi er inne på en av årsaksfaktorene, og en viktig en.

– Stor sannsynlighet

Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen sier de med veldig stor sannsynlighet kan konkludere med at feilen skyldes utmatting av metallet.

Havarikommisjonen jobber fortsatt med tre mulige årsaker til styrten. Én av disse er tretthetsbrudd i girboksen.

– Nå informerer vi EASA om det vi har funnet. De må vurdere om girboksen til helikopteret fortsatt er luftdyktig, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen til BT.

Et helikopter fra Nordsjøen styrtet like ved Turøy i Ettermiddag fredag. 13 Mennesker er sannsynligvis døde i styrten

Havarikommisjonen slår fast at helikopterulykken ikke skyldes en menneskelig feil.
 Avlesing av recorderen har gitt oss en indikasjon på at alt var normalt frem til ulykken skjedde. Dette var en teknisk svikt, sier direktør Kåre Halvorsen i Luftfartstavdelingen i Havarikommisjonen til BABilde tatt av pressefotograf Magne Turøy, Bergensavisen
Tlf: +4790193165
magne.turoy@ba.no

Et helikopter fra Nordsjøen styrtet like ved Turøy i Ettermiddag fredag. 13 Mennesker er sannsynligvis døde i styrten Havarikommisjonen slår fast at helikopterulykken ikke skyldes en menneskelig feil. Avlesing av recorderen har gitt oss en indikasjon på at alt var normalt frem til ulykken skjedde. Dette var en teknisk svikt, sier direktør Kåre Halvorsen i Luftfartstavdelingen i Havarikommisjonen til BABilde tatt av pressefotograf Magne Turøy, Bergensavisen Tlf: +4790193165 magne.turoy@ba.no Foto:

– Lang vei igjen

Grunnen til at Havarikommisjonen går ut med informasjonen nå, er at lovgivningen sier at relevante myndigheter skal informeres dersom undersøkelsene finner noe som kan ha betydning for flysikkerheten.

I dette tilfellet kan det ikke utelukkes at problemet kan gjelde andre helikoptre av samme type, og EASA ble derfor varslet.

Funnet betyr likevel ikke at Havarikommisjonen nærmer seg ferdig med arbeidet.

– Vi har fortsatt alle de tre scenarioene som vi skisserte i forrige foreløpige rapport som aktuelle. Vi jobbet fortsatt i flere retninger. Dette er et signifikant funn, men det er fortsatt lang vei igjen for å forstå ulykken, sier Halvorsen til BA.

– Vil man kunne få et endelig svar på hva som forårsaket ulykken?

– Det er vår klare målsetting å forstå hva som har skjedd, absolutt. Hver observasjon og hvert funn vi gjør, bidrar til at vi eventuelt kan nå et slikt mål, opplyser han.

Tidkrevende

Direktør Kåre Halvorsen i Luftfartstavdelingen i Havarikommisjonen.

Et helikopter fra Nordsjøen styrtet like ved Turøy i Ettermiddag fredag. 13 Mennesker er sannsynligvis døde i styrten

Havarikommisjonen slår fast at helikopterulykken ikke skyldes en menneskelig feil.
 Avlesing av recorderen har gitt oss en indikasjon på at alt var normalt frem til ulykken skjedde. Dette var en teknisk svikt, sier direktør Kåre Halvorsen i Luftfartstavdelingen i Havarikommisjonen til BABilde tatt av pressefotograf Magne Turøy, Bergensavisen
Tlf: +4790193165
magne.turoy@ba.no

Direktør Kåre Halvorsen i Luftfartstavdelingen i Havarikommisjonen. Et helikopter fra Nordsjøen styrtet like ved Turøy i Ettermiddag fredag. 13 Mennesker er sannsynligvis døde i styrten Havarikommisjonen slår fast at helikopterulykken ikke skyldes en menneskelig feil. Avlesing av recorderen har gitt oss en indikasjon på at alt var normalt frem til ulykken skjedde. Dette var en teknisk svikt, sier direktør Kåre Halvorsen i Luftfartstavdelingen i Havarikommisjonen til BABilde tatt av pressefotograf Magne Turøy, Bergensavisen Tlf: +4790193165 magne.turoy@ba.no Foto:

Det ble etter ulykken iverksatt et omfattende arbeid på ulykkesstedet for å sikre alt av vrakrester etter helikopterstyrten. Alt som var å finne, ble samlet inn og organisert.

Etter få dager slo Havarikommisjonen fast at ulykken ikke ble forårsaket av menneskelig feil, men teknisk svikt.

Halvorsen opplyste til BA at foreløpige undersøkelser tydet på at passasjerene ikke fikk noe forvarsel om hva som var i ferd med å skje.

– Alt ser ut til å ha gått fint før ulykken skjedde. Da det først skjedde, skjedde det umiddelbart, sa Halvorsen.

Super puma

Super puma Foto:

Fakta om helikopterulykken ved Turøy

* Tolv menn og en kvinne i alderen 32 til 60 år omkom i helikopterulykken ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland klokken 12 fredag 29. april.

* Helikopteret var på vei fra den Statoil-drevne oljeplattformen Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn, Flesland.

* Helikopteret styrtet etter at rotoren løsnet. Flere av delene fra helikopteret er sendt til Frankrike og England for videre undersøkelser.

* Ifølge flightradar24.com stupte helikopteret 640 meter de siste ti sekundene før det traff bakken.

* Havarikommisjonen har lagt fram flere foreløpige rapporter etter ulykken. I en ny rapport 1. juni gir de en umiddelbar sikkerhetstilråding overfor det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået (EASA).

* Dette er den første dødsulykken med et offshorehelikopter i Norge på 19 år. I 1997 styrtet et Super Puma-helikopter fra Helikopter Service med tolv personer om bord underveis fra Brønnøysund til Norne-skipet.

* Helikopteret som havarerte ved Turøy, var av typen Airbus Helicopters H225 Super Puma, som inntil i fjor var kjent som Eurocopter EC225

Artikkeltags