Nye tester viser langt større utslipp

BÆRBART UTSTYR: Bilene ble utstyrt med målere som fanger opp hva bilene bruker av drivstoff. Foreløpig har de ikke sluppet CO2-tallene, men de er opplagt langt høyere enn de dagens EU-målinger viser.

BÆRBART UTSTYR: Bilene ble utstyrt med målere som fanger opp hva bilene bruker av drivstoff. Foreløpig har de ikke sluppet CO2-tallene, men de er opplagt langt høyere enn de dagens EU-målinger viser. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

PSA-gruppen – Peugeot og Citroën – har målt drivstofforbruk under vanlig bilbruk. Resultatet er dårlige nyheter for bilprodusentene.

DEL

Den såkalte EU-syklusen, som ligger til grunn for dagens utslippstall fra bilparken, gjøres i et laboratorium. Målingen har vært under kritikk for at den ikke viser hva det faktiske utslippet under vanlig bruk er.

Ifølge PSA-gruppen, som lager Citroën og Peugeot, er de nå den første produsenten som offentliggjør tall fra tester gjort i «den virkelige verden». Testene er gjort i samarbeid med to uavhengige organisasjoner i Frankrike, og er så verifisert av Veritas.

Testene startet i november i fjor, da det stormet som verst rundt dieselskandalen til Volkswagen. De har blitt gjort på offentlige veier i Paris-området. Ruten er satt sammen av 25,5 kilometer i by, 39,7 kilometer på veier som i EU-syklusen kalles «extra-urban», hvor det er noe høyere hastigheter, og 31,1 kilometer på motorvei. Målingene er gjort med utstyr montert utvendig på bilene, av samme type som kan bli tatt i bruk av EU i 2017.

Bilene er testet med klimaanlegget i bruk, samt passasjerer og bagasje.

LES OGSÅ: No har Radøy kjøpt sin fyrste nye brannbil sidan 1970-talet

Mørk sky

I 2021 innfører EU et nytt utslippskrav på maksimum 95 gram CO2 per kilometer. Kravet gjelder snittet av solgte kjøretøy fra produsentene, og det vanker store bøter om man bryter med det. Den nye testen som rulles ut neste år, Worldwide Harmonized Light-Duty Test Procedure (WLTP), er ett av flere virkemidler som skal gi mer virkelighetsnære utslippstall enn dagens tester klarer. Denne testen skal gjøres i laboratorium med en mer realistisk testprosedyre. I tillegg er det snakk om å ta i bruk tester slik PSA-gruppen nå har prøvd.

– EUs utslippsmålinger for 2017 henger som en mørk sky over den europeiske bilindustrien, og dersom den nye WLTP-testen innføres i 2017, vil ikke en eneste bilprodusent klare å nå CO2-målene i 2021, sier Lars Erik Maurud, partner i PA Consulting Group, som har undersøkt bilprodusentenes innsats for å nå EUs kommende utslippskrav.

Ifølge Maurud er det Peugeot/Citroën, Fiat, Renault-Nissan, Toyota og Volvo som har størst sjanse til å klare kravet, de har så langt fått til en ganske stor reduksjon. Mens BMW, Jaguar Land Rover, Hyundai-Kia og Volkswagen vil slite med å senke utslippene tilstrekkelig.

PA Consulting Group regner med at WLTP-testen vil gjøre at de målte utslippene vil øke med rundt 10 prosent. Og begynner man også å inkludere tester som gjøres utenfor laboratoriene, på veien, vil man få enda høyere utslippstall, viser testen til PSA-gruppen.

LES OGSÅ: Helge har Nordhordlands kulaste garasje

Representativ

PSA-gruppen kjørte tre forskjellige modeller gjennom testen, alle med den samme 1,6 liters dieselmotoren under panseret, og resultatet viser et ganske betydelig avvik fra tallene man får fra dagens EU-syklus.

Peugeot 308 1.6l BlueHDi 120 Allure har et oppgitt blandet forbruk på 0,32 liter i snitt i brosjyren, i PSAs «virkelighetstest» er tallet 0,5 liter per mil. Selv er de ikke overrasket, dette stemmer overens med tall de har fra kundeundersøkelser.

Foto:

– Testen som er utviklet av PSA, er representativ. Den viser drivstofforbruket til bilene med en vanlig sjåfør under virkelige kjøreforhold. Denne testen viser at slike virkelighetstester er til å stole på og kan brukes til å måle de reelle CO2-utslippene. Dette burde bli målestokken for alle bilprodusenter som bruker «drivstoffeffektivitet» i markedsføringen, sier Greg Archer, direktør i Transport & Environment, som var med på å sette opp testrutinene til PSA.

LES OGSÅ: – Vi diggar å vera rånarar, det er nice!

Artikkeltags