Gå til sidens hovedinnhold

Bro over Masfjorden, «kjekt å ha»?

Artikkelen er over 3 år gammel

Lesarbrev Dette er eit debattinnlegg, skrive av ein ekstern bidragsytar. Innlegget gir uttrykk for skribenten sine haldningar.

Næringslivet i Masfjorden blir stadig trukket fram når det skrives om Masfjordbroen, sist i en artikkel i NH, datert 20 november 2017, der det refereres til et brev som er sendt til Hordaland fylkeskommune(HFK), der en ber på sine knær om at Masfjordbroen må bygges nå.

Men hva består «næringslivet» av i Masfjorden kommune? Om en går inn i fersk statistikk for Hordaland fylke og ser på oversikten over arbeidsplasser i kommunene, så er det vanskelig å se at det i det hele tatt finnes et privat næringsliv i Masfjorden, de aller fleste arbeidsplassene i kommunene er offentlige. De private arbeidsplassene finnes hovedsakelig innenfor serviceyrker som håndverkere, bilveksted, handel, entrepenører og bønder, og de er ikke veldig mange.

Les også

Næringslivet i Masfjorden og Gulen ber på sine kne om at Masfjordbrua vert bygd

I Gulen er det derimot flere bedrifter, men det er en annen kommune, i et annet fylke, enn så lenge.

Hvorfor har Masfjorden slik omtanke for næringslivet i Gulen at de er villige til å bruke henimot hele kraftfondet sitt på broen? Kommunen ser for seg å låne 40 millioner til broen, og betale renter og avdrag med inntektene fra konsesjonskraften. Det lånet kommer til å ta meste parten av de 2,8 millionene de får årlig i konsesjonskraft, det blir ikke mye igjen til å støtte næringslivet og andre formål i kommunen i de neste 40 årene!

Hva er Gulen kommune sitt bidrag til broen som er så viktig for næringslivet deres? Ingenting!

Næringslivet i Gulen, hva skal de bidra med til broen, bompenger? Nei, de kommer bare til å bruke Masfjordsambandet de få gangene fergen må innstille pga dårlig vær, og om natten etter at siste fergen har gått mellom Sløvåg og Leirvåg. På alle andre dager vil en velge fergen fra Sløvågen framfor den dårlige omveien på FV570!

Les også

Lovar vedtak innan fristen, men vil ikkje svare på om fylket vil godkjenne søknaden

Birkeland hevder i avisa NH at Masfjordbroen er et godt prosjekt som HFK må prioritere høyt, slik at næringslivet i regionen kan styrke seg. Masfjordbroen er ikke et godt prosjekt, uansett hvordan en ser på det, trafikkgrunnlaget er alt for dårlig og det vil være dårlig for økonomien i Masfjorden kommune og i Hordaland fylkeskommune. Et slikt broprosjekt vil legge beslag på en betydelig del av fylket sine samferdselsmidler i mange år framover, det betyr at utbedring av fylkesveinettet blir satt på vent. Mener Birkeland at HFK skal prioritere næingslivet i Sogn og Fjordane framfor sine engene innbyggere i Hordaland?

Birkeland sier også at Masfjordbroen vil tvinge fram bedre veier. Det er noe vi alle håper på, at FV570 blir utbedret så snart som mulig, men det betyr også mange år med anleggsvirksomhet samtidig med at trafikken skal fram.

Politikerne skal si sin mening om Masfjordbroen på fylkestinget, 12 og 13 desember 2017, da får en håpe at de treffer en avgjørelse, basert på at de har satt seg godt inn i alle sider av saken.

Les også

«I vår del av verda skal me for alltid vera avhengig av ferje»

Kommentarer til denne saken