Legger opp til eksamensjuks

 Faget «hvordan oppdage plagiat i eksamen» glimrer med sitt fravær i pedagogiske og didaktiske program på universitetet, og selv om vi som erfarne lærere gjerne har utviklet en sjette sans for å snuse fram juks og bedrag, er dette avhengig av kjennskap til eleven. Dette har ikke sensor, skriv lærarane.

Faget «hvordan oppdage plagiat i eksamen» glimrer med sitt fravær i pedagogiske og didaktiske program på universitetet, og selv om vi som erfarne lærere gjerne har utviklet en sjette sans for å snuse fram juks og bedrag, er dette avhengig av kjennskap til eleven. Dette har ikke sensor, skriv lærarane. Foto:

Av

I skolen går det rykter om at en vanlig teknikk er å bruke Google translate for å omgå plagiatmistanke.

DEL

MeiningarAkkurat nå sitter årets avgangsklasser og svetter med bøyd rygg over eksamensoppgavene, som for mange vil avgjøre hvilket studie de kommer inn på til høsten. Men i år gjør de i flere fag dette med fri internettilgang, og derfor med mange muligheter til å jukse, alt med Utdanningsdirektoratets velsignelse. I skolen går det rykter om at en vanlig teknikk er å bruke Google translate for å omgå plagiatmistanke, for eksempel på engelskeksamen.

Nå tenker man kanskje at sensor vil oppdage dette enkelt, og slik kunne gjenopprette orden og rettferd, men det er slett ikke sikkert. Faget «hvordan oppdage plagiat i eksamen» glimrer med sitt fravær i pedagogiske og didaktiske program på universitetet, og selv om vi som erfarne lærere gjerne har utviklet en sjette sans for å snuse fram juks og bedrag, er dette avhengig av kjennskap til eleven. Dette har ikke sensor. Eksamener går ikke engang gjennom en automatisk plagiatkontroll, selv om få lærere ville akseptert dette for en hvilken som helst annen karaktergivende oppgave.

Plagiatkontroll er ikke en generell kunnskap som alle har, men en spesialkompetanse som tar mye tid og ressurser. Da en litteraturanmelder nylig ble tatt for plagiat, ble saken først gått etter i sømmene av et firma som brukte lang tid på å konkludere før dommen falt. Hvordan skal da en sensor kunne utføre dette med 190 ulike tekster på tre uker?

Med mindre en er velsignet med nese for juks og gir en kandidat karakter deretter, så er det ingenting som kan stoppe eleven fra å klage. Dessverre har vi mistanke om at klagenemnden er rørende naiv, fordi vi vet at plagierte tekster etter klagebehandling har blitt satt opp i karakter. Da hjelper det lite med våkne sensorer.

Slikt kan få selv den beste sensor til å gi opp, og vi vet om flere erfarne sensorer som nekter å være med på dette mer. Også nye sensorkandidater lukter lunta og snur i døren når de innser hvilke vilkår jobben gjøres på.

Hvilke signaler er det vi sender til de unge håpefulle? Er det virkelig greit at man belønnes for evner til å Google og oversette andres materiale, og at uærlige kandidater vil kunne ta de mest prestisjefylte studieplassene framfor mer ærlige medelever?

Ved å tillate denne type handlinger, gjør vi dem i beste fall en bjørnetjeneste. De færreste juksemakere får fortsette uhindret.

Skriv ditt lesarbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppmodar lesarane til å bidra med sine synspunkt, både på nett og i papir

Artikkeltags