Har bystyret i Bergen gått helt opp i limingen?

Av
DEL

LesarbrevEtter mange protester og aviskriverier side opp og side ned i Bergens Tidende kom det er nytt forslag fra trafikkplanlegger Helge Hopen som BT skrev om 29 april. Han mente å ha funnet en løsning på hvordan man kan flytte den forhatte bomstasjonen i Tellevikvegen nord i Åsane og rive de to bomstasjonene på Nyborg.

– Da vi fikk disse beregningene fra Hopen, bestilte byråd for byutvikling umiddelbart kvalitetssikring av dette. Det fikk vi i går ettermiddag, og i dag har byrådet konkludert med at vi ønsker å gå for den løsningen, sier byrådsleder Roger Valhammer (Ap).

Man begynner å lure på hvilken kvalitetssikring byrådet i Bergen har og hvor kompetente diss folkene er. Og ikke minst politikerne som nå ønsker å gå for denne løsningen.

Har de i det hele tatt sett på andre siden av NH broen? Nordhordlandspakken har allerede vedtatt plassering og begynt utbygging av bomstasjonene. Der en er plassert akkurat på Nordhordlands broen. Dette blir bompakkegalskap i praksis. Våre politikere har ikke vett til å innse fakta i den galskapen de nå holder på med. Først skal beboerne i NH betale for å kjøre inn på broen til Bergen for så å betale for å kjøre av den samme broen igjen. Samtidig inviterer byrådet i Bergen (heretter kalt supperådet) til Byvekstavtale med bla Alver kommune. Skjønner de ikke hvor skoen trykker? Innbyggerne i Alver kommune finnes ikke interesserte i å betale for bybanen i Bergen. Den banen skal dere få beholde helt for dere selv. Så Bergen supperåd ta med dere byvekstavtalen, bybanen og bompengeprosjektet deres og hold dere for dere selv.

Vi i Nordhordland har mere enn nok med å få avviklet de paddehattene av noen bommer som er på vei opp her ute. For ned skal de om så vi skal tygge gråstein til frokost. Vi skal ikke ha skatt på skatten for å betale avgifter på bil, drivstoff og så for å benytte bilen til og fra skole, handlesenter jobb og friluftsaktiviteter. Dette MÅ lokalpolitikerne her i Alver bare innse. Vi får et statlig tilskudd på knapper og glansbilder. 60 millioner er det vi får fra staten for dette prosjektet. Og da er det bare de øverste på listen som får veiprosjektene realisert. De resterende kan vi bare stryke med en gang. De blir for dyre. Prosjekteringen var for dårlig. Og vi skal betale 1160 millioner 1,16 milliarder i bompenger.

For de som måtte ha lyst å se nærmere på hva som er besluttet i denne pakken gå inn på vegvesenets sine sider å les.

Skriv ditt lesarbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppmodar lesarane til å bidra med sine synspunkt, både på nett og i papir

Artikkeltags